Uteklo to jako voda a je pomalu čas udělat „starým“ Google Analytics pá pá. Informace o tom, že od 1.července 2023 přestanou měřit nelze přehlédnout. Na první pohled to vypadá, že ještě zbývá hromada času – ale opravdu chcete začínat s prázdným účtem?
Lepší je být připraven a alespoň v nějaké základní podobě měřit už teď.
10 výhod Google Anayltics 4, které mě napadají a vypadají srozumitelně
- Cena
Google Analytics 4, stejně jako stávající Universal Analytics, zůstávají zdarma. A na tom se nic nezmění. Cena tedy určitě není překážkou, která by vám bránila je spustit ještě dnes. - Automatické sledování událostí
Nové Analytics standardně sledují celou řadu událostí automaticky, aniž by bylo nutné něco nastavovat. Samozřejmě to není kompletní a nákupy v eshopu to „samo“ neumí, ale hned po nasazení není nutné konfigurovat například posun na stránce, odchozí odkazy, sledování videa nebo třeba vyhledávání. - Měření událostí
Celé GA4 jsou založeny právě na událostech a nastavit si jich můžete až 35, o čemž se nám v Universal Analytics mohlo jen zdát. Není nutné využít vše, ale pro pochopení uživatelského chování to je skvělé. - Nastavování cílů (konverzí)
Nastavení v cílů v Univerzal Analytics sice nebylo komplikované, ale nyní je to vyloženě snadné. Prakticky z jakékoliv události můžete přepnutím jediného tlačítka udělat konverzi (cíl) - Průzkum
Staré Analytics neměly moc možností pro podrobnější analýzu. To se nyní změnilo a dá se k tomu využít i některá ze šablon, kterou GA4 nabízejí. - Snadné nastavení událostí
K nastavení události (např. návštěvě kontaktní stránky, odeslání poptávky apod. už není nutné používat Tag Manager nebo vkládání kódu do webu a lze to udělat přímo v rozhraní GA4 - Snadné měření napříč doménami
Už žádné úpravy značek – měření napříč doménami lze nastavit na pár kliknutí v administraci - Integrace s BigQuery
Dostat data z Universal Analytics bylo komplikované a prostřednictvím externích nástrojů. GA4 mají integrovanou podporu a lze to snadno nastavit. - Cookies
Cookies nám měření rozhodně neusnadňují a GA4 by toto měly alespoň částečně vyřešit, protože používají strojové učení, aby zaplnily díry v datech. Pravda ovšem je, že k tomu těch správných dat potřebují hodně… - Prediktivní metriky
GA4 by měly být schopné odhadnout chování uživatelů v budoucnu – například pravděpodobnost nákupu uživatele, odhad budoucích tržeb apod. I tady se to ale neobejde bez dat – a i tady jich bude muset být hodně.
Výhod je určitě daleko víc, k tomu samozřejmě ale patří i nevýhody. Zcela se změnil způsob měření a s tím i logika, se kterou je nutné k výsledkům přistupovat. Je potřeba zapomenout na to, že do klasických GA člověk přišel a na první pohled viděl, co očekával. Samozřejmě je diskutabilní, jak moc to bylo správně – ale v GA4 mám stále chuť hned odejít, kdykoliv je otevřu. Do GA4 nejdou (automatizovaně) nahrávat náklady, předpokládám, že to vyřeší, ale dostat je tam zpětně v dostatečném rozsahu je prakticky nereálné.