Skip to main content

Zkontrolujte si nastavení Google Analytics

By 12. 2. 202012 října, 2022DATA

Je pravděpodobné, že stávající Universal Analytics (Google Analytics) to mají spočítané, nic to ale nemění na tom, že nastavené by měly být správně. A pravidelně se setkáváme s tím, že nejsou. Přitom to není nic složitého.

Zabezpečení a formality

  • jste vlastníkem účtu měření. Není nic neobvyklého, že účet nastavoval někdo jiný a snadno se může stát, že se k účtu nedostanete.
  • k účtu mají přístup pouze oprávněné osoby. Zkontrolujte si, kdo má k účtu přístup, vyřaďte bývalé zaměstnance, bývalé spolupracující konzultanty nebo agentury. Prostě všechny, kdo tam nemají co dělat. Setkal jsem se s případem, kdy zaměstnance přetáhla konkurence a zároveň mu zůstaly přístupy nejen k webové analytice, čehož úspěšně využíval při práci u konkurence
  • na úrovni účtu jsou přijaty dodatky ohledně zpracování dat
  • byly poskytnuty kontaktní údaje

Plán měření

Nastavení analytiky je závislé na typu vašich stránek. U eshopu vám budou zajímat transakce a obrat, u poskytování služeb třeba odeslání poptávky, počet zhlédnutých stránek apod.

Při plánování byste tedy měli zohlednit:

  • jaké jsou cíle a očekávání
  • jaké jsou měřitelné cíle (konverze) a co vše ostatní může být důležité (mikrokonverze)
  • jaké služby a prostředky využíváte a jak je propojit s měřením

Technická implementace

  • doporučujeme zakládat 3 výběry dat – jeden zcela čistý (raw), který bude sbírat všechna data. Druhý testovací (test), kde si otestujete všechny úpravy před publikováním. A třetí ostrý (master), který budete používat pro vlastní sledování. Je potřeba si uvědomit, že pokud provedete nějaké významnější změny v nastavení, většinou není cesty zpět. Proto je dobré předem testovat a zároveň mít v záloze jeden profil, který je zcela bez úprav.
  • pomocí nástroje Google Tag Assistant zkontrolujte, že je měřící kód nainstalován správně
  • zkontrolujte, že je měřící kód na všech stránkách, které chcete měřit
  • zkontrolujte, že na žádné stránce není měřící kód nainstalován duplicitně
  • zkontrolujte, že používáte poslední verzi měřícího kódu. Což nemusí být úplně snadné, proto je lepší používat Google Tag Manager

Nastavení měření

  • správně nastaveno časové pásmo. Tím zajistíte, že den bude začínat a končit podle pásma, ve kterém jste.
  • správně nastavená adresa stránek
  • jsou vyloučené parametry v URL, které nechcete zobrazovat v přehledech. Vyhnete se tím tomu, že se vám např. jedna adresa rozpadne na desítky až stovky dalších, rozlišených jen parametrem. Například takto vyloučíte parametr fbclid pro přístupy z Facebooku. (článek od Marka Leciána)
  • správně nastavená měna
  • zaškrtnuto vyloučení známých robotů
  • nastaveno sledování interního vyhledávání. Umožní vám lépe pochopit, co vaši návštěvníci na stránkách hledají.
  • hledané výrazy jsou převedené na malá písmena
  • pomocí filtru je vyloučena vaše vlastní IP adresa
  • pomocí filtru je zahrnuta pouze návštěvnost z vlastní domény. Toto nastavení pomůže odfiltrovat případný spam, nebo vložení měřícího kódu na cizí web.
  • je nastavena doba uchovávání dat
  • je povoleno shromažďování dat (Sběr dat pro funkci Google Signals). Tím získáte přístup k různým demografickým údajů a využití dat např. pro remarketing.
  • jsou odlišeny jednotlivé zbožové vyhledávače (článek od André Hellera)
  • jsou sloučeny přístupy ze subdomén zbožových vyhledávačů (článek od André Hellera)
  • nepoužívají se značky (utm parametry) pro interní odkazy na stránkách. Špatný nápad je používat značkování např. pro vlastní bannery na vlastním webu apod. Pokud je měřit chce, použijte sledování událostí
  • kampaně jsou pomocí filtru převedena na malá písmena

Základní integrace

  • služba je propojena s Google Search Console. Toto nastavení vám umožní v Analytics sledovat například vstupní stránky a dotazy z organického vyhledávání na Google.
  • služba je propojena s Google Ads (pokud používáte)
  • do Analytics se importují dodatečné údaje – např. náklady na reklamu z jiných zdrojů než z Google, storna, vratky apod. Například pomocí skriptů od Standy Jílka tak do měření dostanete například náklady z Skliku, Facebooku, Heureky, Zboží, Favi, Glami nebo Biana.
  • všechny kampaně jsou označkovány (utm parametry)
  • značkování kampaní je konzistentní

Cíle

  • pro sledované akce jsou nastaveny cíle (např. odeslání objednávky, vyhledání kontaktu, více než X zhlédnutých stránek apod. )
  • u elektronického obchodu je nastaven cíl „dokončení objednávky“ včetně vizualizace cesty. Doporučujeme  i případě, že používáte rozšířený elektronický obchod
  • pro cíle, které nesouvisí s elektronickým obchodem, je nastavena hodnota. Což samozřejmě může být obtížné určit, ale doporučujeme pomocí přiřazení hodnoty odlišit důležitost jednotlivých cílů.

Elektronický obchod

  • v nastavení výběru dat je povoleno sledování elektronického obchodu
  • pokud je na stránkách implementován, je aktivováno sledování rozšířeného elektronického obchodu
  • jsou nastaveny štítky konverzního trychtýře (pro rozšířený obchod)
  • je správně nastavena měna
  • nejsou zapisovány (nebo jsou odlišeny) interní objednávky
  • jsou odesílána data o transakcích bez DPH, odděleně tržby, daň a doprava
  • zjištěné údaje odpovídají skutečnosti. I když nikdy to asi nebude z různých důvodů zcela přesné…

Sledování událostí

Sledování událostí není zcela nutné, ale určitě je užitečné, protože obohatí měření o další údaje. Doporučujeme proto toto nastavení

  • je nastaveno sledování kliknutí na odchozí odkazy
  • je nastaveno sledování kliknutí na emailové adresy (mailto)
  • je nastaveno sledování stahování souborů
  • je nastaveno sledování interních kampaní (slidery, bannery apod)
  • je používáno konzistentní pojmenování
  • sledování událostí je nastaveno jako neinterakční hit, neovlivňuje tedy jiné metriky měření

Nastaveno? Zkontrolujte.

Pokud máte vše potřebné nastaveno, můžete si udělat ještě automatizovaný audit, který může odhalit některé chyby, nedostatky nebo příležitosti. Celý audit od Mirka Pecky je na jedno kliknutí a příprava zabere jen pár minut. A nebo si stáhněte kontrolní checklist